BAJKI terapeutyczne, albo inaczej STORYTELLING
Bajki terapeutyczne, powszechnie używane w technice STORYTELLINGU, to specjalnie skonstruowane opowieści, które mają na celu pomóc słuchaczom w radzeniu sobie z emocjami, problemami lub trudnościami życiowymi. Mają szerokie zastosowanie w szkoleniach kadry pedagogicznej, pracowników korporacji, indywidualnych i grupowych spotkaniach, czy terapiach psychologiczno-pedagogicznych. Mogą zawierać elementy relaksacji, metaforę oraz naukę umiejętności rozwiązywania problemów. Opowiadane w języku, którego płynności właśnie się uczymy, dają nam jeszcze większe pole do nauki i możliwość zagłębienia się w ten język.
W tym przypadku jest to język angielski, który stał się moim narzędziem pracy i wielką fascynacją wiele lat temu. Niemal zawsze dyskutuję o wszystkim z uczniami mojej szkoły You&I, którzy reprezentują zaawansowany poziom wiedzy. To właśnie oni rozbudzili we mnie chęć publikacji moich tekstów. I to za ich namową daję Wam narzędzie do poszerzania wiedzy językowej i psychologicznej.
Technika STORYTELLINGU często jest używana przez trenerów biznesowych, personalnych, terapeutów, psychologów i nauczycieli jako narzędzie terapeutyczne w pracy z klientami lub uczniami. To opowieści, które zawierają pouczającą lub moralizatorską treść, zwykle przedstawiającą jakieś wartości lub zasady życia. Ich celem jest przekazanie pewnej nauki lub lekcji poprzez historię, aby uczestnicy mogli wyciągnąć wnioski lub zrozumieć określone wartości. Czasem przybierają one formę typowej bajki z morałem. Często też mają happy end, w którym postacie uczą się ważnych lekcji życiowych.
Ja osobiście stosuję tę technikę, by wspomóc u uczniów wiarę w siebie i swoje umiejętności językowe, których czasem nam brakuje w trakcie procesu uczenia się. Trudność przekazu dostosowuję do poziomu zaawansowania językowego moich uczniów i klientów oraz relacji, którą udało mi się zbudować podczas zajęć. Dlatego też technika tych opowieści jest zbliżona do klasycznych bajek, by wzbudzać zaciekawienie i otaczać zaufaniem.
Wśród przykładowych tematów znajdziecie tu przyjaźń i lojalność; niesprawiedliwość i sprawiedliwość; samodzielność i niezależność; znaczenie empatii i współczucia; wartość pracy zespołowej; uczciwość i szlachetność; pokonywanie trudności; znaczenie marzeń i celów życiowych; wartość szacunku dla innych; budowanie pozytywnych relacji czy też budowanie pewności siebie i samoakceptacji.
Liczę na to, że chętnie wykorzystacie te bajki do własnej pracy, a jak zechcecie posłuchać ich w mojej interpretacji, zapraszam do odwiedzenia mojej strony na kanale YouTube www.youtube.com/@angielskizegzaminatorem.
Dziękuję za cierpliwość i motywujące mnie opinie Kasi, Waldkowi, Ewie, Gosi, Aleksandrowi, Marcie, Agatce, Oli, Karolinie, Julii, Justynie, Laurze i Agnieszce. Dziękuję za inspiracje i zaufanie, którym mnie obdarzacie.
Pozdrawiam
Beata Szymańska
A jeśli spodobają Ci się moje opowiadania, buycoffee.to/angielskizegzaminatorem
JAK PRACOWAĆ W TEJ TECHNICE?
Wszystkie teksty zostały napisane specjalnie w formie bajki, by stworzyć wrażenie tekstów znanych nam z książek z czasów dzieciństwa, które zaczynały się w języku polskim „Dawno, dawno temu…”; „Za górami, za lasami, za siedmioma rzekami…”. Tutaj zastosowana jest wierna kopia wstępów zaczerpniętych z bajek w języku angielskim „ Once upon a time…”
Teksty są krótkie, by motywować do myślenia i nie rozpraszać uwagi, a raczej skupiać na esencji tekstu. To je odróżnia od bajek dla dzieci, które mają magiczną moc usypiania, jeśli są długie.
Najlepsze rezultaty osiągniecie
słuchając poszczególnych tekstów na YouTube www.youtube.com/@angielskizegzaminatorem
czytając teksty i wypisując z nich słownictwo nowe, inspirujące, ciekawe, warte uwagi,
dyskutując w grupie, z lektorem, z uczniami/ klientami o danym temacie i odpowiadając na pytania dołączone do każdego tekstu
Comments